Тестуване за COVID-19 и проследяване от лекар

Във връзка с продължаващата пандемия от covid-19 Поликлиника България със съдействието на Consento организира дейности по извършване на бърз тест за коронавирус. Организацията по провеждането на тестовете и проследяването е следната:

1. Предварително си запазвате час за извършване на теста чрез зеления бутон ЗАПАЗВАНЕ НА ЧАС

2. При явяване за тест на място първо ще Ви бъде поискана лична карта за сверяване на данните от регистрацията, а след това ще заплатите такса за извършване на бързия тест в размер на 25 лв. Тази такса включва:
–  тест за covid-19*
– такса биологичен материал и обработка на кръвната проба

*Възможна е промяна на цената при промяна в доставната цена на материалите.

3. Ще Ви бъде взета капилярна (от пръста) кръв за извършване на теста. Резултатът ще бъде готов след около 10 минути.

4. Ще Ви бъде издаден документ с данни за Вашето състояние и резултата от бързия тест.

За ваше улеснение и информация Ви предлагаме отговорите на често задавани въпроси относно бързия тест за коронавирус.
В допълнение, ТУК можете да се запознаете и с детайлите по разработения и успешно тестван модел за РАННА СКРИНИГОВА ДИАГНОСТИКА, ЛЕЧЕНИЕ И ДОМАШНО НАБЛЮДЕНИЕ НА ПОТВЪРДЕНИ СЛУЧАИ НА COVID-19 в Поликлиника България.

ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ

Новият коронавирус е с официално научно наименование SARS-CoV-2 (Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2), а заболяването, което причинява, се нарича COVID-19 (Coronavirus disease 2019). Повечето хора, заразени с вируса, имат леки до умерени дихателни симптоми и се възстановят без необходимост от специално лечение. Възрастните индивиди и тези с хипертония, диабет, сърдечно-съдови, хронични респираторни и злокачествени заболявания са с по-висок риск от развитие на тежки симптоми.

Лабораторната диагноза на коронавирусната инфекция има две основни направления:

1. real-time PCR  – директно доказване на вируса в материали от дихателната система. Това е Златен стандарт за откриване на вируса.Методът е изключително чувствителен, изисква високотехнологична апаратура и квалифицирани лабораторни специалисти. Тези особености определят високата му цена и трудната му достъпност.

2. Бързи тестове за  установяване на имунен отговор на човешкия организъм чрез изследване на кръвни проби. Имунната система на човека реагира на коронавирусната инфекция като образува антитела – белтъчни молекули в кръвта. Те са приложими за широк кръг от хора. Подобни анализи играят важна роля за наблюдението на епидемичния процес и за научните изследвания.

Тестът, с който работим, е т.нар. бърз тест. Работи се с периферна/ капилярна кръв (взета от пръста) и резултатът показва дали организма има специфични IgM и IgG антитела срещу коронавирус.

В резултата се отразява присъствието/отсъствието на двата класа антитела, т.е. изследването е качествено, а не количествено.

Всеки пациент, чиято проба отчете наличие на антитела, ще бъде разглеждан като такъв с положителна проба. При положителен резултат, всеки пациент имат законовия ангажимент да информира своя личен лекар.

Целта на това изследване е най-вече да даде допълнителна яснота както на пациент със симптоми, така и на наблюдаващия го лекар, по отношение на инфекция с коронавирус.

Приоритетно на теста трябва да се подложат предимно хора, които имат симптоми на заболяването COVID-19, или са били насочени  от своя личен лекар или лекар специалист.

Бързият тест за антитела се препоръчва на следните групи:

• пациенти с остро респираторно заболяване (температура и поне един симптом на респираторно заболяване, например кашлица или затруднено дишане); с липса на друга причина, която напълно да обясни клиничната картина и с данни за пътуване или престой в държава, област или територия, за която е съобщен локален пренос на болестта COVID-19 през последните 14 дни преди началото на заболяването
  • пациенти с каквото и да е остро респираторно заболяване, които са били в контакт с потвърден или възможен случай на COVID-19 в предходните 14 дни преди началото на симптомите
  • пациенти с тежка остра респираторна инфекция, които се нуждаят от постъпване в болница и за които липсва друга причина, която напълно да обясни клиничната картина.

Здрави пациенти без симптоми също могат да се изследват, тъй като е възможно да бъдат преносители на заболяването.

Както и досега, целта ни е да се ограничи разпространението на заболяването и да не се допусне болен пациент на територията на лечебното заведение.

Тестуването и отчитането на резултата се осъществява от медицински специалисти. В рамките на провеждане на теста, всеки пациент ще получи консултация от лекар на място. – този текст отпада.

Всеки пациент, чиято проба отчете наличие на антитела, ще бъде разглеждан като такъв с положителна проба. При положителен резултат ние ще спазим регулаторния ангажимент да информираме ОПЛ и РЗИ, които да предприемат последващи действия. – този текст отпада.

За хората с положителен резултат и при тяхно желание, предлагаме като допълнителна услуга дистанционно проследяване на състоянието от наш лекар.

Според спецификацията на теста той е чувствителен в 87,9 % по отношение на IgM и 97,2 % по отношение на IgG.

Отрицателният резултат не изключва възможността за безсимптомно носителство или за инфекция с вируса!

При пациенти с подозирана инфекция с коронавирус, особено при изявени симптоми, еднократно взета проба и отрицателен резултат не изключва диагнозата и се препоръчва изследването на допълнителни проби с real-time PCR!

Тестът се приема за отрицателен, ако има само контролна черта без отчетени антитела. Липса на антитела означава:

• не се установява отговор на имунната система срещу коронавируса

• количеството на антителата в пробата е твърде малко (под границата на откриване от анализа)

IgM антителата се появяват в серума между 7 и 21 ден след контакт (заразяване) с болен от COVID-19. Откриването на IgM антитела може да означава:

• ранен период на инфекция; пациентът може да има или да няма клинични симптоми
  • пациентът е в активна фаза на инфекция
  • пациентът е във възстановителен период на инфекция.

IgG антителата се появяват в серума от 14 ден след контакт (заразяване) с болен от Covid 19. Откриването на IgG антитела може да означава:

• пациентът е в активна фаза на инфекция
  • пациентът е в късния или възстановителния период на инфекция
  • пациентът е прекарал инфекцията и е оздравял

Между 14 и 21 ден от експозицията в серума може да се намерят и двата вида антитела. Откриването на IgM и IgG антитела може да означава:

• пациентът е в активна фаза на инфекция
  • пациентът е във възстановителния период на инфекция.

Ние от Поликлиника България предлагаме бърз тест срещу заболяването, като посещенията се осъществяват чрез предварително запазен час.

Пациентите запазват предимно сами час за изследването – онлайн през платформата Консенто. Така те активират своя профил, през който при необходимост може да се осъществи дистанционно проследяване на състоянието на пациента от лекар. При нужда от съдействие за работа с Консенто могат да позвънят на телефон 0889410896.

Възможно е и записване на час по телефона – през денонощния ни кол център (02/401 78 78).

• Няма определени изисквания за извършване на теста по отношение на приема на храна и напитки.
  • Тестовете за коронавирус се извършват на специално / отделно място, извън територията на Поликлиника България.
  • Всеки човек следва да е с предпазна маска.
  • Желаещите да се изследват следва да приготвят пари в брой за плащането на теста. Цената на теста е 25 лв., като включва:
    • тест за covid-19*
    • такса биологичен материал и обработка на кръвната проба

*Възможна е промяна на цената при промяна в доставната цена на материалите.

• Пристигане на пациент и сверяване / допълване на лични данни по лична карта
  • Заплащане на теста
  • Взимане на периферна / капилярна (от пръста) кръв от медицински специалист
  • Изчакване за излизане на резултат (15-20 минути)

Цената за извършване на бързия тест е 25 лв. Тя включва:

–  тест за covid-19*

– такса биологичен материал и обработка на кръвната проба

*Възможна е промяна на цената при промяна в доставната цена на материалите.

Всички медицински специалисти (лекари, мед. сестри, лаборанти и т.н.), както и полицаи, заплащат преференциална такса в размер на 20 лв.

– стари наши пациенти с вече активиран профил в Consento получават нотификация в профила си в уеб/мобилното приложение
– нови пациенти, които сега си създават профил в контекста на записването на час за изследването, получават потвърждение на посочения при регистрацията и-мейл
– чрез проверка с регистратор по телефона 24/7

Да, в Поликлиника България се тестват всички възрастови групи.